שלום לקוראי הבלוג,

שלום לקוראי הבלוג,
אנחנו, להב אליה אילון מורן ומאיה, החלטנו לחקור את נושא זיהום האוויר.
זיהום אוויר הוא שם כולל למצב בו לאוויר נוספים חומרים כימיים וביולוגיים שאינם נכללים בהרכבו הטבעי, או שכמותו של מרכיב הנכלל בהרכבו הטבעי עולה יתר על המידה. המילה "זיהום" משקפת את העובדה שחומרים אלה מזיקים, במידה זו או אחרת, לחי ולצומח.
במהלך הבלוג אנו נערוך ניסוי שיציג את השפעת כמות חומר הבערה על כמות הפיח הנפלטת לאוויר.

תהנו!!

יום שני, 7 במרץ 2011

רקע מדעי ותכנון החקר

א. רקע מדעי


כשתהליך הבעירה מתרחש במהירות, משתחררת אנרגיה בצורת חום ואור; השילוב של השניים מוכר לנו כאש, ותהליך בעירה זה מכונה שריפה. הפחמן הדו-חמצני והמים (בצורת אדים) מופיעים כגזים, אשר נפלטים בעת שריפה. הפחמן שלא הספיק להתרכב עם החמצן נותר בצורת פחם.                                                                                                                  ישנם סוגים רבים של חומרי בערה. חומרי בערה מוצקים, שהם חומרי בעירה היוצרים אנרגיית חום. לדוגמה, הפחם שהיה משמש בעבר להנעת רכבות קיטור, ועץ המשמש בדרך כלל לחימום ביתי ותעשייתי, אולם כיום השימוש בחומר בעירה זה הולך ופוחת. חומרי בעירה נפוצים אחרים, שאינם מוצקים, הם הנפט והגז, כאשר לשניהם יש מספר וריאציות. שני סוגי בעירה משמשים ליצירת חשמל בתחנות חשמל, להנעת מכוניות ועוד.
חומר מעכב בעירה הוא כל חומר, שאינו מים, המשמש להפחתת דליקוּת של דלקים או המעכב את בעירתם. המונח מתאר בדרך כלל חומרים הפועלים באופן כימי, אך הוא כולל גם חומרים הפועלים באופן פיזי, למשל דרך קירור הדלקים.


פיח הוא אבקת פחם הנפלט כתוצאה מבערה לא מושלמת של חומר אורגני, שכתוצאה ממנה נותרים גרגרי פחמן זעירים שלא הפכו לפחמן דו-חמצני. צבעו של הפיח שחור, והוא נוצר בעיקר משרפת דלק במנועים ובתחנות כוח ומשרפת פחם או עץ בתנורי הסקה.
מחקר חדש , מצביע על קשר ישיר בין רמות כולסטרול גבוהות, וחלקיקי פיח הנפלטים ממנועי דיזל-ונזק מצטבר לכלי דם, המתבטא בהתקשות מוקדמת של העורקים, התקפי לב ואירועים מוחיים. 






ב. תכנון החקר


- מהי השפעת כמות חומר הבעירה על כמות הפיח הנפלטת לאוויר?
- השערתנו היא שככל שמסת חומר הבעירה גדולה כך כמות הפיח הנפלט תהיה    גדולה.
- החקר יתבצע בתור ניסוי:
   כלים וחומרים - 3 קופסאות שימורים, וזלין, עצים וזרדים, נייר כסף.
   מהלך הניסוי - מכניסים את העצים בכמויות שונות לתוך שניים מהקופסאות ואחת  משאירים ריקה (בקרה), מורחים וזלין בקצה של הקופסאות ומדליקים את העצים. מכסים עם נייר כסף את פתחי הקופסאות ומחוררים חמישה חורים בנייר הכסף (לצורך חדירת חמצן).
   תוצאות - בסוף הניסוי נראה לאיזה גוש וזלין נדבק הכי הרבה פיח (לפי הצבע השחור שיהיה על הוזלין).






בבליוגרפיה:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%93%D7%9C%D7%A7
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%94
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%99%D7%97

4 תגובות:

  1. שלום לכולכם,
    ראשית אספתם מידע רלוונטי ומירקרתם נכון. הצגתם היטב את תכנון הניסוי, אך אני מניחה שאין צורך בניסוי שיראה את הקשר בין כמות החומר הבוער לבין רמת הפיח. לכן, אני מציעה לכם לבדוק, באותה דרך בה הצעתם, את רמת הפיח הנוצרת מבעירת חומרים שונים כדוגמת החומרים שהוזכרו ברקע במדעי שלכם: עץ ופיח וחומר נוסף וכך להשוות בין 3-4 חומרים. אל תשכחו לשמור על תנאים זהים, פרט לגורם הנבדק, שהוא חומר הבעירה. וכמובן הזהרו מאש ועבדו תחת פיקוח מבוגרים. כמו-כן, הוסיפו מידע בהתאם לשינוי.
    בהצלחה,
    פנינה

    השבמחק
  2. נהנו מאוד לקרוא את הבלוג שלכם מכיוון שהנושא שלו מאוד מעניין ומעלה שאלות רבות. לפי דעתינו אתם יכולים להוסיף את שאלות החקר שלכם לפני הטקסט וזה יהיה יותר נוח למי שקורא. הבלוג מעוצב בצורה יפה הקשורה לנושא . בהצלחה (:
    רותם .

    השבמחק
  3. אהבתי לקרוא את הבלוג שלכם מאוד.
    הבלוג מעוצב בצורה טובה מאוד עם רקע וצבאים המתאימים לנושא.
    בנוסף, השאלות שלכם מוצגת ומנוסכות בצורה טובה מאוד, עניינית וממוקדת.
    למרות כול אלה, לדעתי החומר שלקחתם אינו מספיק ואם הייתם לוקחים מידע ממקורות שונים ולא רק וויקיפדיה המידע היה הרבה יותר רחב.
    למרות זאת הבלוג שלכם מאוד טוב. ובהצלחה!

    השבמחק
  4. אני אישית מאוד אהבתי את הבלוג שלכם. השאלות ממוקדות ענייניות ומנוקדות. הבלוג מעוצב בצורה מתאימה מאוד לנושא המרכזי. ורואים שעבדתם על הבלוג בצורה טובה מאוד.
    למרות זאת, לדעתי לקיחת החומר מוויקיפדיה בלבד אינו רעיון טוב כי וויקיפדיה היא יותר לידע כללי ולידע יותר ממוקד ומקצועי עדיף לחפש במקומות שונים.
    למרות זאת הבלוג מאוד טוב ולדעתי ראוי לציון גבוה מאוד. בהצלחה!

    השבמחק